Home
Organisatie
Management trainingen
Telefoon trainingen
ZELFMANAGEMENT TRAININGEN
Commerciële trainingen
Financieel management
Werkwijze
Informatie
 ZELFMANAGEMENT TRAININGEN

 Assertief optreden
"Je moet begrijpen, alvorens begrepen te worden."

RESULTAAT
U bent in staat om voor uw mening uit te komen en uw grenzen aan te geven. U kunt afwijzend reageren op dusdanig diplomatieke wijze dat de relatie met uw gesprekspartner behouden blijft. U hebt toepasbare tips gekregen om complimenten en adviezen te geven en te ontvangen.

VOOR WIE?
Voor degenen die zich herkennen in één van de volgende twee typen:
I. U laat zich snel overreden, houdt soms té veel rekening met een ander en hebt er moeite mee om 'nee' te zeggen of een gesprek af te breken. U bent soms onzeker om uw mening (overtuigend) te uiten. U wilt sterker en zelfbewuster ten opzichte van uw collega's staan.
II. U praat alvorens te denken, hebt de neiging om uw eigen zin door te zetten en/of anderen te vertellen wat ze moeten doen. U zou meer uit relaties met anderen kunnen halen als u dingen wat tactischer zegt.

PROGRAMMA ONDERDELEN
Tijdens de training komen de volgende onderwerpen aan bod:
  • verschillen tussen subassertief, agressief en assertief gedrag,
  • analyse van eigen assertieve vaardigheden,
  • verbaal en non-verbaal gedrag,
  • stemgebruik en luistervaardigheid,
  • het aangeven van grenzen,
  • gespreksstructuur om 'nee' te zeggen, met behoud van de relatie,
  • leiding houden over het gesprek,
  • feedback geven en ontvangen,
  • reageren op complimenten,
  • omgaan met conflicten en weerstanden.
DUUR 1 dag.